Ansgar Teologiske Høgskole

Studietur til Asia

Høyskolen i Asia! del 2: Hong Kong og Kina

Hei! Nå skal dere få fortsettelsen på Asia-turen som en gjeng fra Høyskolen var på i februar/mars.

Vi reiste fra varme Thailand etter to fantastiske uker, til Hong Kong. Det første som tok vår oppmerksomhet var alle de enormt, høye bygningene som var der, og at det var så utrolig mange av dem! Hong Kong er en by med ca 7millioner mennesker fordelt på halve vestfold-fylkes areal. Hvis noen var i tvil, så er det veldig mange mennesker på en ikke fullt så stor plass. På grunn av dette har de ikke mye mer plass å bygge på, så derfor bygger dem i høyden.

Vi sjekket inn på The Holy Carpenters Guesthouse, et bittelite gjestehus med steinharde senger og kjempebra internett.
Vi hadde bare to dager i Hong Kong, så derfor ble programmet ganske hektisk.
Vi møtte en klasse fra NLA i Bergen og dro til Holm Glad College på besøk. Der fikk vi en presentasjon om hvordan det er å være student i Hong Kong, og studentene der fikk vite litt om hvordan det er å være student i Norge. De hadde gjort klart utrolig mye for oss. Vi fikk høre kinesisk musikk og vi ble delt inn i grupper der vi var med på forskjellige aktiviteter som papirbretting, godterilaging, maskemaling osv. Vi fikk servert masse mat til lunsj og vi fikk omvisning både på skolen og i byen. Det var veldig interessant å snakke med studentene derfra og få høre om deres tilværelse sammenlignet med vår. Jeg satt ihvertfall igjen med en enorm frihetsfølelse og en følelse av å ha mange muligheter, mange penger og stor plass. På kvelden var vi ute og spiste god mat og så på et stort lasershow som foregikk på bygningene på andre siden av byen.

Dagen etter dette fikk vi besøke sykehuset som den norske misjonæren Anni Skau startet; Håpets Havn. Det var veldig spennende og veldig spesielt. Vi fikk også besøke Sunnyside school, som var en skole for høyt utviklingshemmede barn og ungdommer, og vi ble imponerte over det fantastiske arbeidet som blir gjort der! Senere på dagen besøkte vi også et eldrehjem.

Etter noen fine, interessante, spennende og litt kalde dager i Hong Kong tok vi flyet videre til Xian i Kina. Der ble vi mottatt av en veldig energisk dame; Sunny, en kjenning av vår kjære lærer Ingrid. Sunny skulle være vår guide under hele oppholdet vårt i Xian.

Vi overnattet på et hotell som hørte til Shaanxi Normal University, der Sunny jobber som lærer.
Her ble vi delt inn i grupper med en av klassene til Sunny, der vi faktisk fikk vår egen gruppe med studenter. Dette var litt skremmende i begynnelsen, å gå uten noen av de andre norske, men det var faktisk utrolig spennende. Jeg fikk en gruppe med fire jenter som var roommates og bestevenner. De viste meg rundt på campus, jeg fikk se hvor de bodde, vi var med i en skoletime, jeg var med dem på shopping, vi spiste ute, spilte pingpong, så på cheerleeding og mye mer. Jeg lærte utrolig mye om deres liv og hverdag, jeg fikk øvd utrolig mye på engelsken min og jeg fikk fire gode venner.
Vi fikk også vært litt turister da vi besøkte Pagoda-tempelet, så på en symfoni-fontene som var helt utrolig stor og besøkte terracotta-museet.

Vi besøkte også en maler i en liten landsby der vi lærte om det kinesiske livet på landet. Vi fikk se han male, vi spiste god mat og vi både så og prøvde kinesisk underholdning og dans.
En av dagene ble vi invitert hjem til Sunny, hennes mann og hennes foreldre. Ja, de bor sammen og det er ganske vanlig.

Etter seks fantastiske dager i Xian tok vi natt-toget videre til Beijing. Vi sov i bittesmå kupéer, det ristet veldig, og vi våknet til en veldig fin soloppgang.
I Beijing overnattet vi også på et universitetshotell, på enerom faktisk, for det var det guiden vår regnet med at var vårt krav på rom. Kanskje det var like greit i og med at dette var de siste dagene på turen og at noen av oss syntes det var greit med litt alenetid.

I Beijing besøkte vi Keiserens Summer Palace, vi hadde en fantastisk tur på Den Kinesiske Mur og vi fikk undervisning om religion i Kina.
Vi fikk oppleve enorme mengder med mennesker, og enorme mengder med usystematisk trafikk.

Noe av det jeg syntes var mest spennende med oppholdet vårt i Hong Kong og Kina var det å være sammen med lokale studenter. Vi lærte så utrolig mye av dem. Språk, væremåte, mat, skole, familie og mye mer!

Min oppsummering fra hele turen må være at dette har vært en slitsom, utrolig lærerrik, deilig, spennende, utfordrende, krevende, fin, varm, once in a lifetime trip! Har du muligheten til å være med på denne turen så er det høyst anbefalt. Jeg har lært så mye mer om verden, om kulturforskjeller, om mennesker og om meg selv.
Jeg føler meg veldig takknemlig som bor i Norge. Jeg har så mange muligheter og en enorm frihet.
Det viktigste jeg tror vi har lært alle sammen er å være takknemlig til Gud for alt vi har og er! Det er så lett for oss å ta ting som selvfølger, klage på små bagateller og se det negative i alt. Prøv å snu det i en positiv retning, bruk de mulighetene du har, vær takknemlig for det du har og opplev verden. Norge er bare et bittelite land i utkanten av verden, og jeg tror at alle kunne hatt godt av en tur ut for å bli rikere på erfaringer og opplevelser!

- Lovise (bloggansvarlig)

Sjekk ut de interkulturelle studiene her!